Toiminnanjohtajan tervehdys

Elämän prototyyppejä

Mikä on vuoden 2012 festivaalin teema, kysytään. En osaa vastata. En itse asiassa usko, että Helsingin juhlaviikkojen kaltaisella festivaalilla – Pohjoismaiden ellei peräti Pohjois-Euroopan laajimmalla monitaidefestivaalilla – voi olla kaikenkattavaa teemaa. Tai paremmin, onhan sillä teema: maailma.

Joka vuosi festivaali laskee verkkonsa ajan virtaan, ja joka vuosi siihen tarttuu outoja, kiehtovia otuksia. Mitä nämä taiteilijat, ensemblet ja heidän teoksensa kertovat meille? Ainakin jotain moninaisuudesta. Koskaan aikaisemmin ihmiskunta ei ole ollut tilanteessa, jossa maailma olisi ollut yhtä monenlaisena ja monimutkaisena läsnä. Meillä on menneisyydestämme tarkempaa tietoa kuin koskaan. Nykyisyys tunkee tajuntaamme kaikkialta. Ja tulevaisuus on iso kysymysmerkki. Miten kestää pienen ihmisen bolla?

Tässä taide tulee apuun. Taide tekee ajattelun, kokemisen ja elämisen prototyyppejä, mallintaa elämää. Tällä tavoin taide antaa meidän riskittömästi osallistua elinpiirimme muokkaamiseen. Jos jokin malli ei toimi, ei hätää. Sitä ei silloin kannata laittaa tuotantoon. Me yhdessä, yleisönä, elämän osakkaina päätämme. Tule mukaan. Festivaali on auki ja avoin.

Erik Söderblom
Toiminnanjohtaja, Helsingin juhlaviikot

 

Erik Söderblom (s. 1958) aloitti musiikin opintonsa klassisen musiikin parissa instrumentteinaan sello ja piano. Opiskeltuaan aluksi Helsingissä filosofiaa, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa Söderblom jatkoi Müncheniin opiskelemaan oopperaohjausta August Everdingin johdolla. Vuosina 1982–1985 hän toimi Helsingin Kamarijousten johtajana ja opiskeli samaan aikaan teatteriohjausta Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui vuonna 1987.

Vuosina 1988–1990 Söderblom toimi Turun Kaupunginteatterin ohjaajana. Vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Q-teatterissa toteutui monia merkittäviä esityksiä, kuten Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Shakespearen Hamlet ja Loppiaisaatto sekä Tolstoin Sota ja rauha, jotka myös vierailivat useilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Q-teatteri esitti myös paljon uutta suomalaista draamaa.

Q-teatterin puheenjohtajana ja taiteellisena johtajana Söderblom toimi vuosina 1996–2002. Söderblomin aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle -teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi.

Q-teatterissa tekemiensä produktioiden lisäksi Söderblom on ohjannut teatteria ympäri Suomea ja ulkomailla. Hänen puhutuin kansainvälinen ohjaustyönsä on palkittu esitys Jouko Turkan näytelmästä Connecting People Tallinnan Von Krahli -teatteriin.

Viime vuosina Söderblom on löytänyt tiensä takaisin oopperan pariin. Hän on mm. ohjannut palkitut esitykset Mozartin oopperoista Ryöstö Seraljista ja Figaron häät Poruin Oopperaan ja ison mittakaavan ulkoilmaesityksen Wagnerin oopperasta Lentävä hollantilainen Turkuun. Söderblomia on myös kehuttu hänen Suomen Kansallisoopperalle tekemistään nykyoopperaohjauksista, joista mainittakoon esim. Tapio Tuomelan ja Paavo Haavikon Äidit ja tyttäret. Vuoden 2008 Juhlaviikoille hän ohjasi Veli-Matti Puumalan oopperan Anna Liisa. Hänen viimeaikaisista töistään mainittakoon Turun kulttuuripääkaupunkivuoden puitteissa marraskuussa 2011 toteutunut Mikko Heiniön ja Juha Siltasen ooppera Eerik XIV.

Söderblomin merkitys teatteripedagogina on merkittävä. Vuosina 1998–2002 hän toimi maineikkaan musiikkiteatteriohjelman johtajana Turun ammattikorkeakoulussa. Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän toimi näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulussa.

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom on toiminut vuodesta 2009.